Tytyrin Elämyskaivoksen kevät ollut erittäin vilkas


2500 kävijää enemmän kuin viime vuoden keväänä

Tytyrin matkailukohde on toiminut keväästä 2017 lähtien Elämyskaivoksena. Kohde on ollut avoinna yleisölle jo kaikkiaan 30 vuotta. Kävijämäärä tänä aikana on vaihdellut 10 000-25 000 välillä. Kohteen etuina verrattuna moneen muuhun Suomen matkailukohteeseen ovat hyvä sijainti suurten asiakasmassojen lähettyvillä Etelä-Suomessa, ympärivuotisuus ja ainutlaatuinen kohde yhdessä kaivos- ja Highrise -hissien laboratoriotoiminnan kanssa. Kevään 2019 ryhmäkävijämäärää on kasvattanut uusi myytävä tuote, geologinen kierros.  Geologisen kierroksen on tähän mennessä kokenut jo lähes 2300 koululaista eri puolilta Suomea. Tytyrin vetovoima ympärivuotisena kohteena pitää koko vuoden ryhmämatkailua vahvasti yllä Lohjan seudulla. Ryhmien kautta Tytyriin tulee vuosittain tällä hetkellä n. 8000 henkilöä ja yleisökierrosten kautta reilu 5000. Vierailijat tulevat vuosittain n. 30 eri maasta.  Tytyrin kävijämäärä vuonna 2018 toukokuun alkuun mennessä 2000 kun se tänä vuonna on ollut samana ajanjaksona 4450 henkilöä.

Tytyrin geologiset kierrokset saivat hyvän sisäänajon Petter ja Margit Forsströmin säätiön 75- juhlavuoden kautta, kun säätiö tarjosi kaikille vaikutusalueensa Lohjan, Särkisalon ja Kemiönsaaren yläasteen oppilaille kierroksen Tytyrissä. Tätä kautta n. 2000 koululaista pääsi tutustumaan Elämyskaivokseen geologisen oppimisen kautta. Kouluilta kerätty palaute kierroksista on ollut todella hyvää. Erityisesti opettajat ja oppilaat pitivät konkreettisesta kivilajien tutkimisesta, kiven hakkaamisesta ja kullanhuuhdonnasta. Kaikesta, missä pääsi itse aktiivisesti osallistumaan ja tekemään. Opettajat kiittivät, että kierros täydensi hyvin luokassa käytyjä teoriaopintoja aktiivisen tekemisen kautta.

Petter ja Margit Forsströmin säätiö oli erittäin tyytyväinen Elämyskaivoksen kierrosten kokonaisuuteen ja säätiö pitää tärkeänä, että alueen nuorilla on mahdollisuus konkreettisen tekemisen kautta, aidossa ympäristössä, syventää kouluopintoja ja oppia alueen historiasta ja teollisuuden kehittymisestä elämyksen ja tekemisen kautta. Geologinen kierros on herättänyt kiinnostuksen myös muualta tulevien koululuokkien keskuudessa ja koulujen vierailuja riittää Tytyrissä aina toukokuun loppuun saakka, kunnes koululaisten lomat alkavat.

Kevään aikana Tytyriin toteutettu ainoa Elämyskaivoksen lisänäyttely on taiteilija Sari Nikolan toteuttama Oodi työntekijöille installaatio. Installaatio on ollut osana opastettuja kierroksia ja on vielä nähtävillä kesäkuun alkuun saakka. Pääsiäistä ennen järjestettiin uusi tapahtuma Suklaamuna tasting ja pääsiäisen ajan yleisökierrokset vetivät myös hyvin väkeä.

Kesä on Tytyrissä perheiden ja yleisökierrosten aikaa. Tarjolla on kymmenien yleisökierrosopastusten lisäksi mm. juhannuksesta alkaen koulujen alkuun joka keskiviikko geologinen opastettu yleisökierros, mahdollisuus järjestää lasten teemasynttäreitä sekä tietysti suurempien juhlien, kuten ylioppilasjuhlien, syntymäpäivien ja häiden viettoa Tytyrisalissa. Tarjolla on myös Tytyri Tyyra- teemakierroksia 3-8 vuotiaille suunnattuna. Yleisökierroksia on saatavilla kesällä myös viikoittain englannin kielellä ja kuukausittain ruotsin kielellä opastettuna.

Tytyri on Lohjan matkailun kärkikohde ympärivuotisuuden ja kansainvälisen kiinnostavuuden vuoksi. Kohdetta hyödyntävät niin Kisakallion Urheiluopistolla vierailevat kiinalaisten leirikouluryhmät kuin muutkin Kisakallion kansainväliset urheiluryhmät ja Lohjan koulujen kansainväliset vierailuryhmät. Kohde mahdollistaa ryhmäkäyntien lisäksi yksittäismatkailijoiden vierailut ympäri vuoden ja siksi kohde on myös Visitfinlandin MyStay- sivustolla alueen kärkikohteena. Tytyri on mukana myös Visitfinlandin Coast & Archipelago – kampanjassa, printtimanuaalissa ja markkinointi sivustolla, Visitfinlandin Educational Tour- manuaalissa, Visitfinlandin Helsinki Region – suuraluekampanjassa, Saksassa Rundreisen- kampanjassa sekä Japanin markkinointihanke Caitohankkeen markkinointimanuaaleissa, sivustoilla ja matkanjärjestäjäohjelmissa.

Visitfinlandin, Helsingin suuralueen aluepäällikkö, Hanna Muoniovaara näkee Elämyskaivoksen tärkeänä kohteena koko Uudenmaan matkailulle. Kansainvälisesti palvelevat kohteet, jotka ovat ympärivuotisia ja sopivat sekä ryhmille että yksittäismatkailijoille, ovat kullanarvoisia. ”Tytyri on nostettu moneen Visitfinlandin kampanjaan ja julkaisuun yhtenä kärkikohteena ja se palvelee hyvin useita kohderyhmiä ja kansallisuuksia” – Muoniovaara toteaa.

Alkuvuoden aikana Tytyrissä on käynyt matkanjärjestäjiä jo mm. Kiinasta, Japanista ja Suomesta, koska he haluavat ottaa Tytyrin heidän kokonaismatkailupaketteihin mukaan. Kesäkuussa Tytyriin tulee Visitfinlandin järjestämä matkanjärjestäjien tutustumismatka, jossa on edustajia mm. USA:sta, Australiasta ja Euroopasta. Tytyri on ainoana kohteena Lohjalta noussut alkuvuoden aikana jo kahden saksalaisen matkanjärjestäjien myymiin laajempiin Suomen kiertomatkoihin kohteena mukaan. Tytyri on myös näkyvästi kohteena numero 2, mukana Suomen matkailun edistämiskampanjassa 100Syytä matkailla Suomessa, mikä on Suoma ry:n ja TEMin toteuttama kesäkampanja.

Elämyskaivoksen toimintaa pyörittää Lohjan kaupungin kaupunkisisällöt. Ryhmävaraukset, oppaat ja markkinoinnin, viestinnän sekä sisältösuunnittelua hoitaa Lohjan matkailu. Elämyskaivoksen asiakaspalvelu, tekninen ylläpito ja matkamuistomyymälä ovat Lohjan kaupungin museotoiminnan alla. Kohteen opastukset hoitavat Lohjan Oppaat ry:n koulutetut Tytyri kohdeoppaat, joita on yli 20. Vuodessa kohdeoppaille kertyy opastuksia Tytyristä useita satoja. Kaikki oppaat toimivat Tytyrissä ostopalveluoppaina. Oppaat kehittävät myös aktiivisesti omia teematuotteitaan vastaamaan Tytyrin asiakkaiden tarpeita.

Tulevaisuudessa Tytyrin kaivokseen on suunniteltu useita vetovoimaisuutta kasvattavia sisältöjä eri yhteistyötahojen kanssa. Sisällöillä on tavoite lisätä myös kansainvälistä kiinnostavuutta. Tytyrin Elämyskaivos on tärkeä osa Lohjan Asuntomessutapahtumaa 2021.

Eri matkailusivustojen tai myyjien linkkejä, joissa Tytyri on mukana

https://www.visitfinland.com/de/slowdown/

https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/visit-finland/vf_educational-manual_final.pdf

https://100syyta.fi/  #100syytä

Zonista: https://www.zonista.de/?103374_helsinki-turku-und-das-schaerenmeer

Berge & Meer: https://www.berge-meer.de/angebote/finnland-mietwagen-rundreise

http://materialbank.myhelsinki.fi/media/2933

http://caitoproject.eu/wp-content/uploads/2018/06/GoRural_2018_ja.pdf

http://caitoproject.eu/wp-content/uploads/2018/06/GoRural_2018_en.pdf

https://www.tripadvisor.fi/Attraction_Review-g776232-d1627678-Reviews-Tytyri_Mine_Experience-Lohja_Uusimaa.html

Lohjan matkailu

www.visitlohja.fi

Kettu Markkinointi

Kievarintie 23

LOHJA

Phone : +35810-327 4230

Email : myynti@kettumarkkinointi.fi