Kuninkaantie – Reitti Oslosta aina Pietariin asti


Moni Etelä-Suomessa asuva on varmasti jossakin vaiheessa törmännyt tähän kyseiseen kuninkaantiehen, joka on saanut alkunsa jo viime vuosituhannen alussa ja tuolloin se nykyisen asfalttitien sijaan toimi postireittinä, 1700-luvulla tämä postireitti oli pohjoismaiden mittakaavassa todella mittava jonka toinen pää oli Norjassa, Bergenin kaupungissa ja sieltä posti kulki tätä kuninkaantietä pitkin Osloon josta kirjeet suuntasivat Tukholman kautta Maarianhaminaan ja siitä sitten Turkuun josta loppujen lopuksi posti löysi tiensä Pietariin.

Matkan varrella oli matkalaisille kaikenlaista sen ajan viihdetarjontaakin, rahapelejäkin ja joidenkin matkalaista matka saattoi loppua tykkänään sillä 1700-luvulla elettiin aika väkivaltaisia aikoja. Nykyajan matkalaisten pelit sen sijaan löytyvät suoraan mukana olevasta älypuhelimesta ja joko sen sovelluksista tai nettiselaimella, parhaat live kasinot löydät klikkaamalla tästä.

1700-luvulla Suomi oli mukana useammassa sodassa ja maassa oli sekä ruotsalaisia että venäläisiä sotilaita, jotka toivat mukaan tauteja, jotka tappoivat suuren osa mm. Kymenlaakson asukkaista.

Postireitistä nähtävyys

Vaikkei se nykyään postireitti olekaan niin se on kuitenkin merkittävä osa meidän kulttuuriamme, se on myös yllättävän suosittu ns. nähtävyys. Mikäli asut Helsingissä, Hangossa, Lohjalla tai näiden lähettyvillä niin on tämä kyseinen kuninkaantie varmasti sinulle tuttu mutta sen alkuperä todennäköisesti ei. Normaalisti sitä pitkin nykyään vain kuljetaan ihan samalla tavalla kuin millä tahansa muullakin tiellä vaikkei se nyt ihan olekaan sama asia kuin muut tiet. Kun kyse on kuitenkin lähemmäs tuhatvuotisesta reitistä niin sillä on yllättävän paljon arvoa sekä se on muutenkin merkittävämpi kuin tavalliset tiet.

Postin merkitys ihmisille

Kuninkaantietä ihan täällä Suomessakin voisi historialliselta arvoltaan verrata Waterloon taistelukenttään Belgiassa, se ei nyt ihan niinkään ole historian kulkuun vaikuttanut, ainakaan samalla tavalla mutta pienetkin asiat ja nimenomaan pienetkin muutokset eri maiden infrastruktuurissa vaikuttaa hyvinkin paljon esimerkiksi kahden valtion välillä olevaan diplomatiaan sekä etenkin myös maiden talouteen. Niin kuin nykypäivänäkin, oli posti ennen vanhaan tärkeässä asemassa, itseasiassa paljon tärkeämpi kuin nyt, ottaen huomioon miten paljon moni arkipäivän asia on siirtynyt netin maailmaan, kuten esimerkiksi tämäkin artikkeli, joka olisi aikoinaan ollut saatavissa vain lehtikioskilla (todennäköisimmin). Yhä useampi uutistoimisto on muutenkin siirtynyt lähes kokonaan digitaaliseksi, näin vähentäen postinkin tarvetta.

Toki postissa kulkee edelleen joulukortit, laskut (jotka myös ovat alkaneet siirtyä digitaaliseksi) sekä myös paketit, joita ihmiset tilaavat verkkokaupoista. Ennen postilla oli tärkeä asema meidän elämässämme, sillä tuolloin ei ollut mitään puhelimia emmekä voineet vain lähettää tekstiviestejä, tuolloin jos oli välimatkaa läheisistä, niin silloin turvauduttiin kirjeisiin, joita varsinkin sota-aikaan kulki todella paljon. Esimerkkinä talvisota, jonka päättymisestä tuli hetki sitten 80 vuotta täyteen, silloin rintamalla taistelleet miehet lähettivät kirjeitä kotiin ja kotikulmilta lähetettiin sitten taas takaisin sotilaille, ja tällä oli suuri vaikutus sotilaiden moraaliin eli taistelutahtoon, Suomen kohdalla miehillä riitti paljonkin sisua lähes mahdottomassa sodassa.

Mutta talvisodan aikaan posti kuitenkin kulki paljon nopeammin kuin esimerkiksi 100 vuotta ennen sitä, silloin kun ei ollut edes autoja, jotka lyhensivät huomattavasti kirjeiden kuljetusaikaa.

Kuninkaantie olikin todella hyvin suunniteltu postinkuljetusta varten, kun yksi plussa oli majatalojen sekä kievarien vastuulle oli määrätty postin ja asiakkaiden majoituksen ja ylläpidon lisäksi myös kyyditys seuraavaan etappiin ja niin edelleen. Mikäli taas hevosia ei ollut tarpeeksi (riippuen postin määrästä) niin lähistöllä sijanneiden maatilojen velvollisuutena oli tarjota lisää työväkeä sekä hevosia, että posti saataisiin liikkumaan.

Tietyllä tavalla voisi ajatella, että Suomikaan ei olisi sitä mitä se nyt on ilman Kuninkaantien kaltaista kehitystä. Mitä mieltä sinä olet? Oliko tämä uutta tietoa? Kirjoittajana en itsekkään yksityiskohdista ollut ennen tämän artikkelin kirjoittamista ja historian ystävänä tämä oli varsin valaiseva maan kulttuuria ajatellen.

Kettu Markkinointi

Kievarintie 23

LOHJA

Phone : +35810-327 4230

Email : myynti@kettumarkkinointi.fi