Kiinalaisturistien yöpyminen Lohjalla on yli kaksinkertaistunut


Lohjan majoitustilastot kertovat, että kiinalaiset ovat tällä hetkellä suurin ulkomaisten majoitusvuorokausien tuoja Lohjalla. Kiinalaisten majoitusvuorokaudet mitataan jo useissa tuhansissa. Kun vuonna 2018 Lohjalla tilastoissa oli 4000 majoitusvuorokautta, on tänä vuonna tammi-kesäkuun aikana kasvua edellisvuoden samaan ajanjaksoon peräti +179%.

Lohjalla ulkomaisten majoituksissa perinteisesti suurimmat kansalaisuudet ovat olleet Ruotsi, Viro ja Saksa. Tällä hetkellä Tilastokeskuksen majoitustilastot ovat valmistuneet kesäkuun loppuun saakka ja sen mukaan Lohjalla on kasvua yleisesti ulkomaan yöpymisissä viime vuoteen verrattuna yli 60%. Hyvin näyttäisi olevan kasvua myös Euroopan maista Italia, Saksa ja Ranska. Vuonna 2018 hienoinen kasvu näkyi myös Japanin yöpymisvuorokausissa, useampi sata enemmän kuin edellisvuonna. Lohjalla oli vuonna 2018 yhteensä 166 000 majoitusvuorokautta, joista kotimaisten oli 86,1 % ja ulkomaisten 13,9 %. Majoituksista vapaa-ajan majoituksia oli yli 80%. Majoitusmyynti on kasvanut vuodessa n. 700 000 eurolla, huoneiden keskihinta on noussut ja huoneiden käyttöaste on niin ikään parempaan suuntaan. Majoitusmyynti kokonaisuudessaan oli tilastoiduissa kohteissa vuonna 2018 yhteensä 6,93 miljoonaa.

–          Ulkomaan markkinointia ja tuotekehitystä on tehtävä pitkäjänteisesti. Uusille markkinoille lähdettäessä on tehtävä oikeita toimenpiteitä ja jaksettava odottaa kasvua noin kolmen vuoden viiveellä. Mitään pikavoittoa KV-markkinoiden kasvattaminen ei ole. Kansainväliset majoitusvuorokaudet tarkoittavat kuitenkin asiakkaiden viipymän kasvua ja tätä kautta matkailutulon kasvua alueelle. Tämä on oikea suunta, johon kannattaa panostaa. Ulkomaiset asiakkaat ovat valmiimpia kuluttamaan rahaa niin aktiviteetteihin, kohteisiin kuin myös ruokaan ja juomaan alueen palveluiden ääressä, kertaa Lohjan matkailupäällikkö Minna Ermala.

Yksi lohjalaisista yrityksistä, joka panostaa Kiinan markkinoille on Kisakallion Urheiluopisto. Opisto on määrätietoisesti vuodesta 2016 pyrkinyt löytämään liikunta-alan koulutusviennille mahdollisuuksia Kiinan kehittyvästä talviurheilun markkinasta. Lisäksi Kisakallion innovaationa 2014 koripallon MM-kilpailuissa Espanjassa syntynyt ja aluksi urheilutapahtumiin keskittynyt ja mm Rion Olympialaisissa toiminut Finnish PopUp School on saanut hyvän vastaanoton Kiinassa. Alkuvuoden aikana lähes 400 kiinalaista koululaista opiskeli Kisakalliossa tai Kisakallion kumppanikouluissa Lohjalla tai lähialueilla. Markkinoiden avaamisessa ei sovi unohtaa Kisakallion avaamia popup school mahdollisuuksia lohjalaisille opettajille ja lapsille, lähettihän Kisakallio keväällä kahteen eri otteeseen lohjalaisia Kiinaan Suomen ja Kiinan yhteistyön merkeissä.

–          Juuri nyt on käynnissä kiinalaisten kesäsesonki ja tälläkin hetkellä Kisakalliossa on 3 eri koululaisryhmää. Koulupäivien toteutus tehdään yhdessä paikallisen kumppanikoulun kanssa ja koulupäivien jälkeen keskitytään mm talviurheilussa tarvittaessa liikuntataitojen kehittämiseen Kisakalliossa. Uskomme että tänä vuonna rikotaan jo 1500 kiinalaisen opiskelijan raja Finnish PopUp Schoolissa, kertoo Harri Hollo Kisakalliosta.

–          Uskomme vahvasti tuotteeseemme ja parhaillaan kartoitamme uusia kotimaisia kansainvälisistä markkinoinnista kiinnostuneita kumppaneita, jotta pystymme ensi vuonna vastaamaan toivottavasti vieläkin kasvavaan kysyntään, kertoo Hollo.

Kettu Markkinointi

Kievarintie 23

LOHJA

Phone : +35810-327 4230

Email : myynti@kettumarkkinointi.fi